Tepláková rodina Homolkových na nedělním výletě

Ecce homo Homolka Foto: Ecce homo HomolkaFoto: All

Tragikomedie Ecce homo Homolka patří jednoznačně do zlatého fondu české kinematografie. Této černobílé humorné fresce ze života typické maloměšťácké rodiny bude za čtyři roky 40 let, ale kdykoliv se na ni podíváte, zamrazí vás, jak jsou charaktery a vztahy v ní vykreslené, přesné, vtipné a aktuální.

Homolkovi jsou dvougenerační rodina, kdy „mladí“ s dětmi a „staří“ žijí z nutnosti socialistické bytové krize pohromadě. V doslova třaskavých situacích, které takové soužití může navodit, se jistě může najít každý z nás, kdo něčím podobným někdy prošel.

Film Ecce homo Homolka (1969) je první částí geniální trilogie českého režiséra Jaroslava Papouška, jenž patřil mezi nevýraznější umělce české nové vlny. Dalšími díly Hogo fogo Homolka (1970) i Homolka a tobolka (1972) scenárista a režisér v jedné osobě potvrdil svůj neomylný pozorovací talent a hlavní herci – Josef Šebánek, Marie Motlová, Helena Růžičková a František Husák – své herecké i neherecké mistrovství.

Brilantní filmovou lahůdku Ecce homo Homolka si nenechte ujít v úterý ve 20.15 na Primě!

Heduš, Ludva, babí a děda vyrážejí spolu s malými dvojčaty (tehdy malí bratři Matěj a Petr Formanovi) na nedělní výlet. Z malého bytu, kde si všichni užívají žabomyších sporů se přesouváme do přírody. V lese je nádherné ticho, rodina si užívá ticho, čistou vodu, z úst dědy zazní ono okřídlené „příroda je chrám“. Jenže pohodu všech Čecháčků, kteří si stejně jako Homolkovi užívají neděli v přírodě, naruší vzdálené volání o pomoc. Rodina prchá zpět do města, do bytu, kde se opět rozhoří staré dobré spory. Heduš nechce pustit Ludvu na fotbal, děda se pohádá s babi, která ho nakonec zamkne do ložnice. Děti napodobují tatínka, jak padal opilý na zem a přitom prozpěvoval moravské lidovky… Z toho rodinného hemžení vám sice půjde hlava kolem, ale garantujeme vám, že se budete skvěle bavit a nedokážete se od Homolkových odtrhnout až do závěrečných titulků! A připravte se, mnoho scén se skutečně odehrává v modrých teplácích, jaké si pamatujeme z předlistopadových dob.

Ecce homo homolka - Obrázek 1 Foto:

Máme rádi hlášky:

  • Ludvo, jestli si ten fotbal nevybojuješ, tak jsi u mě mrtvej Homolka!
  • Ta shodit takovejch padesát kilo, ti řeknu, úplná labuť, baletka. (o Heduš tančící v lese)
  • Takhle padal tatínek! Ne, takhle padal táta! Děti, přestaňte si hrát na tatínka!

6krát o Homolkových:

1. Podle tehdejší „módy“ použil režisér Jaroslav Papoušek ve svém triptychu o pražské rodině Homolkových neherce. Obsadil tak hned dvě hlavní postavy, a sice matku rodu babi Homolkovou, jíž se stala Marie Motlová. A jejího filmového muže dědu Homolku, kterého kongeniálně sehrál Josef Šebánek.

2. Neherce Šebánka pro film objevil kameraman Miroslav Ondříček, který ho doporučil Miloši Formanovi. Ten ho okamžitě obsadil do Lásek jedné plavovlásky a nová hvězda byla na světě.

3. Josef Šebánek se ale trochu styděl hrát se skutečnými herci, proto nechtěl původně roli ve filmu Ecce homo Homolka přijmout. Až když mu režisér Papoušek řekl, že si ho herci František Husák (Ludva) a Helena Růžičková (Heduš) speciálně vyžádali, prý s natáčením svolil.

4. Scény v bytě se podle Heleny Růžičkové natáčely v pravém létě. Z herců i z lidí ve štábu doslova lilo, takže scény, ve kterých na sebe celá rodinka Homolkových křičí, prý nebyly až tak moc kašírované. Všichni měli z toho vedra údajně nervy na pochodu.

5. Svoje dvojčata Petra a Matěje propůjčil k natáčení Ecce homo tehdy jeden z nejslavnějších filmových párů – Věra Křesadlová a Miloš Forman. Z tehdejších chlapečků jsou všestranní divadelníci, výtvarníci a herci.

6. „Ecce homo“ v latině znamená „Ejle, člověk!“ Ve výtvarném umění se často používá při znázorňování zbičovaného Ježíše Krista s trnovou korunou na hlavě, kterého Pilát Pontský ukázal rozvášněnému davu. V pojetí režiséra Papouška jde bezesporu o ironické vyjádření názoru na charaktery jednotlivých aktérů v rodině Homolkových.

Ecce homo homolka - Obrázek 2 Foto:

Co je Česká nová vlna?

  • Pojem, který označoval české a slovenské filmaře, scenáristy, režiséry, herce a jejich díla. Tito tvůrci začínali natáčet filmy v relativně svobodných 60. letech 20. století.
  • Mezi nejslavnější jména České nové vlny patřili Miloš Forman, Věra Chytilová, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer, Evald Schorm, Vojtěch Jasný, Juraj Herz, Pavel Juráček, Jan Němec, Štefan Uher a další.
  • Filmy z 60. let jsou typické obsazováním neherců, satirickým a tragikomickým humorem, improvizací, dlouhými dialogy.
  • Slavná Česká nová vlna je plná děl kritizujících ať otevřeně, či v podobenstvích tehdejší společnost, morálku, historii.
  • Patří sem filmy Černý Petr, Démanty noci, Sedmikrásky, O slavnosti a hostech, Hoří má panenko, Slnko v sieti, Spalovač mrtvol, Ecce homo Homolka, Případ pro začínajícího kata, Ptáčkové, siroty a blázni.

(tek)

reklama