„U psaní se směju, dvakrát jsem se i dojala...“

Přešlapy - Tereza Foto: Přešlapy - TerezaFoto: All

…říká scenáristka Přešlapů Tereza Dusová (28), která již přes své mládí vystudovala scénaristiku na FAMU, pracovala jako hlavní dramaturg a scenárista seriálu Letiště a píše scénář k celovečernímu filmu Revizor.

…říká scenáristka Přešlapů Tereza Dusová (28), která již přes své mládí vystudovala scénaristiku na FAMU, pracovala jako hlavní dramaturg a scenárista seriálu Letiště a píše scénář k celovečernímu filmu Revizor.

 

 


„Přešlapy vynikají s humorem, nadhledem a stavbou.

Děj se soustředí kolem šesti rovnocenných živých postav, které prožívají všední věci s nevšedním nadhledem a vtipem. Když mi producenti Petr Bílek a Vratislav Šlajer nabídli práci na Přešlapech, kde se pracuje se sny a představami hrdinů, s různými časovými rovinami, humorem nejen verbálním, ale i obrazovým, měla jsem radost, protože v tom zrovna česká seriálová produkce nevyniká,“ hodnotí projekt scenáristka.

 

Z postav si paradoxně oblíbila Davida a Janu, dva asi nejméně sympatické hrdiny.

„David je takový dojemný pokus o snoba, ženatý se svou prací, díky čemuž občas nevnímá, že má skutečnou rodinu. Současně je schopen sebereflexe, a když k tomu dojde, pak je to vždycky paráda. Jana je zase dynamit, který svými permanentními výbuchy šikanuje manžela. Ale je to velmi citlivá bytost, a tak jí to člověk odpustí,“ vyznává se Tereza. Při psaní se „konkrétním lidem“ také nevyhýbá. „Už proto, že jejich příběhy jsou autentické. Když mám napsat situaci, která je prakticky totožná s tím, co zažil někdo z mých blízkých nebo já sama, tak mi to sepne – ať vědomě, či podvědomě.

 

U psaní se směju, když je čemu, asi dvakrát jsem se i dojala, což bylo obzvlášť legrační.

O věku okolo třiceti let Tereza soudí: „Ve dvaceti je člověk rád, když stojí na vlastních nohou a nevysává rodiče, má zodpovědnost sám za sebe a trochu se s tím pere. Když se to nějak naučí zvládat, je tu třicítka a zodpovědnost nejen vůči sobě samému, ale i vůči partnerovi nebo rodině. Do toho přichází první závažnější bilancování, co všechno už jsem stihnul, a co ne. A jestli se to nedá nějak dohnat. Výsledkem tohoto procesu bývá obvykle nějaký průšvih, zahořklost, v nejlepším případě smíření.

 

A když to člověk ustojí a trochu se nadechne, čeká ho to znovu před padesátkou.

Pořád je na co se těšit,“ dodává s ironickým humorem mladá autorka. Kromě ní psal scénář k Přešlapům ještě třicetiletý Richard Malatinský. Jak se tvůrčí tandem vyhýbá při spolupráci na Přešlapech přešlapům? „S Richardem pracujeme v harmonii. Máme mezi sebou rozdělené jednotlivé díly seriálu, na kterých pracujeme každý sám. Výsledné scénáře pak jeden nebo druhý upravuje tak, aby se daly realizovat.

 

Postavy byly od začátku pevně dané, s těmi neexperimentujeme ani si je nijak nedělíme.

Střídání časových rovin není problém, ale výhra, která umožňuje větší spád děje. Pracujeme s filmovou zkratkou a vyprávěním obrazem, což nás v mnoha případech chrání před banalitami. Bodové scénáře jsou nezbytné berličky přesně určující, kam děj dovést, takže je to práce radostná.“

reklama