Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV 4×4: Vyniká nízkou spotřebou a elegancí

Na delší cestu s benzinem, na kratší s elektřinou. Základní princip plug-in hybridů, kterých se i na českých silnicích objevuje více a více. Dostala ho také poslední generace korejského SUV Kia Sportage, která nabídne svému majiteli až 265 koní, a jde tedy o nejsilnější verzi, jaká se pro tento model dělá. Kromě samotného principu plug-in hybridu se chyby na autě hledaly těžko.

Je až neuvěřitelné, kolik cesty a za jak krátkou dobu Sportage ušla. Když se v devadesátkách začalo tohle korejské auto objevovat na českém trhu, byl to vůz, na kterém zaujal hlavně jeho milý až usměvavý výraz a mnohdy výrazné barvy, ve kterých se prodával. Roky utekly a před novou generací si na silnici nejsou jistí v kramflecích ani silní němečtí soupeři.

Uvnitř moderna a přehled

Jednoduchý design vystřídal pro nejnovější generaci až futuristický vzhled. Černá maska chladiče, která se propojuje s LED světly ve tvaru bumerangu, dokonce trochu připomíná logo ze starých sérií seriálu Star Trek. Ale je jedno, co tu vidíte, klíčové je, že Sportage si díky tomu na silnici nespletete.

Více než 4,5 metru dlouhé a 1,6 metru vysoké SUV si ponechalo navenek sportovní střih a i díky mnoha detailům, jako jsou černá hliníková devatenáctipalcová kola, či pro naši výbavu Top příplatková panoramatická střecha, působí už od pohledu svižně. Silueta je sportovní, linie dynamické a pomáhají barevné kombinace. Vybrat si můžete z 23 variant, z toho 10 dvoubarevných.

Uvnitř vládne sympatická moderna, všemu vévodí dvě obrazovky s úhlopříčkou 12,3 palce. Jedna sloužící jako budíky, druhá jako infotainment. Navigace už jsem z grafického pohledu určitě viděl hezčí, konkurence tohle zvládne podstatně lépe. Na druhou stranu informace okolo jsou více než nadprůměrné.

Vedle mapy automaticky svítí stav baterie (v procentech i dojezdových kilometrech), a také to, kde je zrovna okolo nejbližší nabíječka. A to za každé situace. A když si zadáte v navigaci cíl trasy, Kia vám ji samozřejmě vybarví podle cesty, ale zároveň dodá přerušovanou čáru, která cíl ukazuje vzdušnou čarou. Další pěkná vychytávka.

Chválu určitě snese i dotyková ploška, jež je právě pod infotainmentem. Na ní se ovládají média či klimatizace a teplota. Jedním dotykem se funkce přepne, všechno bez potíží a hlavně bez otisků. Ty můžete naopak zanechat na lesklém středovém panelu.

Místa je dostatek vpředu i vzadu a nijak nestrádá ani zavazadlový prostor, který i přes instalované baterie a pohon na všechna čtyři kola nabízí 540 litrů. Všechno tak trochu odnesla palivová nádrž, do které se vejde jen 42 litrů.

Umí zatáhnout i jezdit za tři litry

U hybridů či plug-inů mnohdy dostanete do ruky vůz, který křičí do světa, že má 200 koní. A klidně i víc. Natěšený řidič pak jen pozoruje, jak váhový mastodont naložený bateriemi neposkytuje ten výkon, který by od cifry čekal. Po předchozích zkušenostech jsem k vozu tedy přistupoval s lehkým despektem.

Navíc za situace, kdy přeberete vůz, který má na klíčku napsáno, že dokáže nabídnout až 265 koňských sil, a po jeho nastartování naskočí na obrazovce průměrná spotřeba 5,4 litru. Tady jsem vážně nejprve nad dynamikou váhal.

Ale Kia si se vším poradila dobře. Nejsilnější Sportage pohání motor s objemem 1,6 litru, který dává bez pomoci baterií výkon 132 kW, s jejich pomocí už to je 195 kW. Uvnitř pracuje šestistupňový automat, jenž hnací silou zásobuje podle potřeby všechny čtyři kola. Ta síla je tedy potřeba, auto i díky sadě akumulátorů s kapacitou 13,8 kWh totiž váží skoro dvě tuny.

Jako většina podobných vozidel, i tento plug-in funguje perfektně hlavně ve městě a na místech, kde může udržovat konstantně nižší rychlost nebo na ni akcelerovat a při častém brzdění rekuperovat. Na plné nabití auto ukáže zhruba šedesátikilometrový dojezd a realita se od něj ani tolik neliší. Spotřeba určitě patří k jeho největší devizám.

Není to tak dávno, co jsem u stejného auta testoval klasický benzinový 1,6 hybrid a vychválil jsem ho právě za snížený apetit během normálních cest. Plug-in všechno posouvá ještě o úroveň výš. Když jsem mu nezasahoval do volby pohonů, ježdění po městě pro něj znamenalo spotřebu okolo pouhých tří litrů.

Na dálnici si Sportage s full-hybridem vyžádá klidně okolo deseti litrů, ale plug-in umí čarovat. Není přitom nutné ho držet utažený mezi 130 až 135 km/h, jak je to často u bateriemi vybavených vozů potřeba, aby spotřeba nešplhala do nesmyslných výšin. Na německé dálnici jsem ho mnohdy pobídl výš. Nejen, že umí i tady zatáhnout a svou silou potěšit, ale zároveň se kombinací bez větších potíží dostal na číslo 7,5 litru na 100 kilometrů. A je třeba dodat, že rekuperací si s klidem dobíjel baterii, kterou velmi dobře dokázal zapojit například ve zúženích a s nimi spojených rychlostních omezeních.

Plug-in vyniká také tichostí. Město či okresky z velké části pokryje elektromotor, jeho přepnutí na benzín je prakticky neznatelné. Občas sice hučí velká, devatenáctipalcová kola, ale to se stává minimálně. Společně s tuhým podvozkem pokryjí také většinu nerovností. Slabší stránkou tak mohou být maximálně zatáčky, kde je auto kvůli vysoké váze lehce nedotáčivé. S tím se ale u vozidel našlapaných bateriemi prostě musí počítat.

Možná by pomohly adaptivní tlumiče, ale ty nabízí jen verze GT Line. Je to lákadlo, díky kterému by Sportage měla být v zatáčkách méně houpavá. Na druhou stranu, auto se chová na cestách velmi kultivovaně – řezat zatáčky s jakýmkoli SUV nikdy moc nebudete.

Autosalon.tv nedávno předpovídal, že nová Sportage se stane hitem a na prodejích už to je vidět. Do zásoby se varianta PHEV vyrábí minimálně, plug-in hybridy se zatím do Česka dodávají vyloženě na objednávku. Během roku 2022 se jich v zemi do konce měsíce června prodalo pět. Podstatně větší zájem byl o běžný hybrid, těch už se prodalo 108 kusů. Celkem už nových modelů Sportage na silnicích můžete potkávat 1 259. Čekací lhůta na nový vůz činí 10 až 12 měsíců.

Rozmanitý ceník začíná na 649 980 Kč a míří až k 1,2 milionu Kč.